Nutidens børn skal kunne det hele, men glemmer at være sig selv sammen med andre

JEG BRUGTE denne lørdag aften foran fjernsynet sammen med mine tre døtre på 4, 7 og 10 år. Årets tv-højdepunkt var MGP 2018 – børnenes Melodi Grand Prix, som DR med stor dygtighed afholdt for 17. gang. Det var en fest at opleve de mange dygtige børn på scenen.

I det liv, som vores børn og unge lever i dag, er der mere end nogensinde fokus på individet, og hvad man kan. Eksempler er mange: Nationale test i skolerne, talentkonkurrencer i tv, youtubere og instagrammere, der jagter følgere og likes, niårige fodboldspillere, der træner fire gange om ugen og så videre.

Det er godt og vigtigt at gøre sig umage og blive dygtig til noget. Men med dagens massive mediepres står det snublende nær, at hvad man kan, bliver definerende for, hvem man er, og så må sårbarheden og usikkerheden gemmes væk bag en maske. Det sang 13-årige Celina, der fik en flot andenplads til MGP, om: -Du er god nok, som du er/ så vær dig selv/ vi er ikke til maskebal/ det- okay!

Men hvad skal barnet så bruge det til, hvis det virkelig lykkes at tro på, at det er godt nok, som det er? Det er en nødvendig forudsætning for et godt og rigt liv, men jeg mener ikke, at det er nok. For livet leves sammen med andre mennesker, og det er kun sammen med andre, at vi kan skabe de største ting og opleve dyb mening.

Derfor var den største MGP-oplevelse for mig ikke børnene på scenen, men de klip, vi gavmildt fik i det såkaldte green room under sangene, hvor alle de øvrige deltagere sang, dansede og bakkede op om dem på scenen. Derfor synes jeg, det lykkedes DR at fortælle historien om, at det er godt at gøre sig umage og -fyre den af-, men det vigtigste er at være en del af et fællesskab.

På Aarhus Børnehøjskole er målet for alt, der sker, at børn kan øve sig i at være sig selv sammen med andre. Børnehøjskolen tilbyder mange forskellige kurser som fritidstilbud til børn, og på højskolevis synger man også sammen og spiser sammen.

Del på facebook
Del på email