Væredygtighed!

Nogle gange går tingene ikke, som man havde tænkt sig. Der sker noget, der tvinger dig til at ændre plan og tænke i nye løsninger. Det kan være træls og nærmest stressende. Andre gange kan det skabe rum for nye oplevelser, som er langt bedre, end det man havde tænkt sig.

Sådan en oplevelse havde jeg, da vi på Aarhus Børnehøjskole i efteråret havde besøg af Christian Dietrichsen fra organisationen Rethink Human Being. Han skulle fortælle alle de frivillige om begrebet Væredygtighed. Det eneste krav Christian havde før oplægget var, at der var en projektor. Det var til at klare. Da Christian et par dage senere skulle starte sit oplæg om, var der pludselig ingen strøm i den nordlige del af Aarhus Midtby.

Så sad vi der i bragendes mørke. En projektor, der kunne vise præsentationen, kunne vi pludselig ikke klare. Hvad gør man så? Vi satte os i en rundkreds med stearinlys i midten. Det skabte et særligt hyggeligt rum for os, og efterfølgende var vi enige om, at strømafbrydelsen havde medført en nærværende og god oplevelse for os. En oplevelse, som vi ikke havde fået med strøm og en projektor, der virkede.

Oplægget handlede om Væredygtighed. Hvad er Væredygtighed? Der findes ikke en officiel definition af begrebet i nogle danske ordbøger endnu.

Begrebet giver straks associationer til begrebet bæredygtighed. At vi ikke skal bruge mere end, der også er ressourcer nok til fremtiden. At vi skal leve ansvarligt og med omtanke for andre mennesker. Både dem vi deler hverdagen med og de næste genrationer. Det fik mig også til at overveje, om det handler om at være dygtig til at være. Måske kunne jeg forstå det, som en kombination af disse: at jeg i dag (i nutiden) skal være god til at være på en måde, så jeg kan være hele livet (i fremtiden). Det synes jeg interessant. Jeg vil gerne være god til at være, så jeg kan være hele livet. Men så må jeg stille mig selv det næste spørgsmål: Hvad vil det sige at være? Det er et godt spørgsmål. At være til som et fysisk objekt? At være et menneske? At være mig? Hvordan bliver jeg dygtig til at være mig? Hvordan kan jeg være på en måde, der hjælper andre til at være? Hvad kan hjælpe mig til at være, som jeg gerne vil være?

Hvad vil det sige at være? Det er et stort spørgsmål, som adskillelige filosoffer, teologer og X Factor dommere har forsøgt at sige noget om gennem tiden. Den danske teolog og filosof Søren Kierkegaard sagde, at livet er en lang dannelsesrejse. At livet er en gave, og samtidig en opgave i at være os selv, som dem vi er. Han siger, at for at være os selv, må vi ”vælge os selv” med alt, hvad vi indebærer af gode og dårlige sider. Vores familier, vores opvækst, vores historie etc. Måske skal vi ”vælge os selv” for at være Væredygtige?

Center for Ungdomsforsking har lavet en undersøgelse med titlen ”Når det perfekte bliver det normale”. En pointe i undersøgelsen er, at en af udfordringerne i dag er, at vi skal skabe os selv, som vi gerne vil være, samtidig med at vi skal finde ud af, hvem vi er. Er det tiltalende eller skræmmende? Hvordan kan det være Væredygtigt?

Måske skal vi overveje, hvad det er, der kan hjælpe os til at være, som vi gerne vil være. Hvilke byggeklodser i livet kan hjælpe dig til at leve Væredygtigt? Er det din familie? Er det dine venner? Er det dine personlige værdier? Er det din tro? Din religion?

Det kunne være interessant at tage det næste skridt og overveje, hvilken betydning og konsekvenser dine byggeklodser får, for den måde du er på: Hvordan hjælper dine værdier, din tro og dine byggeklodser dig til at være menneske? Til at være noget for andre? Til at finde ud af, hvordan du skal være og agere?

“Hvem er vi som mennesker, og tør vi tro på, at vi selv kan dykke ned i det og blive os selv gennemsigtige?” Søren Kierkegaard.

”Der er rigtig meget højskole i det her” lød en af de afsluttende bemærkninger den aften, vi talte om Væredygtighed på Aarhus Børnehøjskole. Det er jeg enig i. Det her er dannelse. Det er i hvert fald en del af den dannelse, som vi gerne vil give videre til børnene på Børnehøjskolen. Det er derfor, vi på vores kurser i efterårsferien arbejdede med begreberne taknemmelighed, venskab og ærlighed. Vi hørte fortællinger om begreberne, vi talte om begreberne og forsøgte at forholde os til dem. Alt dette gjorde vi, samtidig med at vi var en del af et fællesskab, hvor vi kunne erfare dem i handling. Vi forsøgte at skabe rum, hvor børnene kunne skabe byggeklodser, der kan hjælpe dem til at leve Væredygtigt.

Måske lægger der noget Væredygtighed i at kunne sadle om, når strømmen gør, at tingene ikke går som planlagt. Måske bliver vi faktisk endnu bedre til at være, når vi kigger hinanden i øjnene i stearinlysenes skær i stedet for at kigge en projektor i øjnene.

Hvad forstår du ved begrebet Væredygtighed?